Dec 31, 2010

entry terakhir untuk tahun ini :sekadar penerangan untuk kurangkan kecelaruan anda

Peringatan sekali lagi , aku dah beritahu dalam ini dan ini....


Bila sampai 31 DEC, berapa ramaikah yang bersedia meraikan TAHUN BARU ? Tetapi sedarkah mereka bahawa difatwakan oleh Sheikh Al-Azhar , Sheikh Tantawi , Sheikh Al-Qordawi dan ulama-ulama bahawa menyambut TAHUN BARU bererti menyambut ulang tahun hari jadi tuhan yahudi dan kristian . Bagi mereka yang tidak tahu , hukumnya fasiq ( berdosa besar ) . tetapi bagi yang dah tahu , hukumnya MURTAD !


okay rasanya aku perlu terangkan tentang pernyataan ni , supaya tak ada timbul kecelaruan . kita hanya mengikut pendapat ulama , kerana kita sendiri kekurangan ilmu untuk menilai . aku buat research sepenuhnya tadi . menyambut tahun tidak haram secara mutlak bahkan ia adalah harus disambut dengan berpaksikan Islam. para ulama juga berbeza pendapat pada menerangkan hukum menyambut tahun baru ini. ada yang berpendapat tidak harus sama sekali dan ada yang mengharuskan dengan syarat-syarat tertentu. wallahualam .




yang jadinya haram , bila sambutan ini disambut dengan pesta atau sambutan yang tidak menepati syarak . cuba anda fikir , ada ke sambutan tahun baru besar - besaran yang benar - benar mengikut syarak ? sangat sukar untuk mencari sambutan yang tertutup , pastinya sambutan dilakukan dengan pergaulan bebas . itulah yang jadi masalahnya , jadi dinasihatkan supaya tidak perlu sambut . ini hanya sekadar peringatan . biarlah kita berjaga - jaga , moga dijauhi dari fasiq apatah lagi murtad , nauzubillah . bila kita mengetahui sesuatu yang baru tentang agama , seharusnya kita ambil perhatian serius . anda fikirlah , sambutan tahun baru pada zaman dahulu dan zaman sekarang , terlalu jauh bezanya .


 sumber : anne

oleh itu, jom la kite pergi blogwalking



terima kasih google image


19 comments:

TunTeja said...

Terima kasih atas peringatan tu!! :)

nulhazwany abdul malik said...

yang tak boleh tu la orang suka buat. huhu

blogwalking sebaiknya..
tambah ilmu.. wink*

aNnE said...

trimas :)

jom bw-ing haha

Hishyamuddin said...

@TunTeja

sama2..tq kerana sudi bace..

Hishyamuddin said...

@nulhazwany abdul malik

betol2..yg dilarang mmg lagi ramai yg buat..hahahha

jom bw!!

eja kamel said...

happy new year and have a blast year ahead!

Solihin Zubir said...

sekadar memberi ucapan selamat xpe kan.. sbg doa.. =)
salam sejahtera 2011.. :D

Hishyamuddin said...

@Solihin Zubir

tq bro!!!semoga taun ni banyak memberi kejayaan untuk anda!!

Afiefah Safieni said...

blogwalking lagi bagus...
dekat rumah pon dah boleh degar bunyi bunga api..

Mimie said...

:) blogwalking.semangat tahun baru ni,saya nak rajin blogwalking.boleh x?haha

Hishyamuddin said...

@Afiefah Safieni

yaaa..duk je tepi tingkap umah, da nampak..hhahaha

Hishyamuddin said...

@Mimie

boleh3..hahahha..

iqbalhakimi said...

selamat tahun baru syam..hehe

ada tag
http://iqbalhakimi.blogspot.com/2011/01/izamir-ridzwan-pendrive-giveaway.html

HonEyBuNNy said...

happy new year....

Pencacai Alim said...

jgn terakhir selama2nya sudah

hepi new year

misz molecule said...

tq 4 da info:)))

mR.sYaH said...

terima kasih atas perkongsian ini bro!

shamsiah shamsuddin said...

setuju ngn entry ni..
mg sepatutnya begitu..
tapi org kita HePy NEW YEAR MASIHI sambut besar2..
tapi AWAL TAHUN BARU ISLAM a.k.a awal muharram tak plak dibuat gitu dan ade gak yang terlepas o terlupe tuk bace doa akhir tahun dan awal tahun sebagai pembuka lembaran amalan kita..

Hidayati said...

Salam, 100% setuju ngan entri ni. Sambutan tahun baru biasanya disusuli ngan aktiviti di pub, minuman keras dan ader yang lebih menyimpang dari itu. Semua ini bukan terlalu jauh dari syariat Islam.

Instagram

Yang Dihormati


Popular Posts

Designed By Seo Blogger Templates