Sep 8, 2011

Jangan jadi manusia yang paling bodoh..

ibu bapa kita antara orang yang paling berjasa untuk kita semua.. dari umur kita satu saat sehinggalah sekarang diorang jaga kita dengan sepenuhnya kasih sayang..bila kita dah besar, kita dah kerja, kaya raya la konon, ada duit 200juta, dan duit itu nak bagi ibu bapa kita sebab nak balas jasa, itu semua tak cukup..bukan wang ringgit yang diorang paling nak, tetapi kasih sayang dan doa dari anak dia yang paling diorang nak..



kita lahir je, ayah amik kita, dan azankan di telinga (bagi lelaki), pas tu mak kita bagi  kita susu, pakaikan kita baju baru, lawa, comel..kita nangis pukul 2,3 pagi sebab lapar susu, diorang bangun untuk bagi susu dan pujuk kita, tak ada pun diorang merungut..sekarang kita dah besar, kita nak kurang ajar?



tak yah citer lepas kita lahir lah, kita citer sebelom kita lahir, masa tu dalam kandungan ibu kita..hari-hari ibu gosok kita (perut dia) sambil bibir mengukir senyuman..ayah balik dari kerja, cium kita (perut ibu) dan tersenyum..hari-hari diorang menunggu kita lahir dengan penuh sabar..perut ibu kita dah besar, waktu tu kita dah 9bulan dalam perut ibu kita, ibu selalu penat, tapi dia gagahkan jugak untuk membuat persiapan sebelum kita lahir, beli baju n etc..bila kita dah besar, kita nak tinggalkan dia begitu saja?



hari raya dah nak dekat, umur kita masa tu dah 8tahun..baju raya kita masih lagi tak ada..ayah makin kuat dia berkerja, ibu pon sama..tiap-tiap malam mereka berbincang dan kira duit samaada cukup atau tak lagi untuk beli baju dan barang raya kita..bila duit dah cukup, mereka ajak kita ke bandar untuk cari baju raya, kita pilih yang lawa-lawa dan mahal, diorang senyum je bayar, tapi diorang sendiri tak beli baju baru..bila kita dah kerja, senang, kita nak tinggal diorang camtu je dan tinggalkan diorang kat umah orang tua? banyak cantik..






dulu kita pergi main bola, jatuh, lutut kita luka, berdarah..balik je umah kita nangis..mak kita terkejut dan terus cucikan luka kita dan sapu ubat..tiap-tiap malam diorang berjaga untuk pastikan yang lutut kita ok, kapas yang tutup luka tak tercabut..tapi bila kita dah besar, kita tak buat pon camtu kat diorang, dan siap ada yang sanggup bunuh ibu bapa lagi..bengong ke nama tu? tak pon bodoh?





kucing rumah aku pon pandai sayangkan mak dia, inikan manusia..jangan jadi anak derhaka!! tak yah la nak tunjuk yang kita ni besar kepala, hebat, ganas, gangster ke depan mak ayah..sedar la diri kita ni, tanpa diorang kita tak ada..jangan jadikan otak kita sebagai manusia ni, dah macam otak lembu sebab menyakitkan hati ibu bapa..




sape yang makan cili, dia yang rasa pedas..sama-sama kita jaga kedua ibu bapa kita dan buat yang paling TERbaik untuk diorang..aku pon tak mampu lagi nak buat yang terbaik, tapi aku pon nak buat yang terbaik..jangan jadi manusia yang paling bodoh sebab derhaka dengan ibu bapa sendiri..sama-sama berdoa untuk kebaikan bersama..:-)







4 comments:

K's Khairah said...

sgt xbrperikemanusiaan laa ank2 yg abaikan org tua dorg. xbrtggungjwab. mntk dijauhkn drpd jd ank derhaka. btw, entry ni bes meletop kebabomm. sebak sat bca. hehe

Ayuni said...

hm, hargailah ayh n ibu kte....

teha said...

hargai laa parents kita.. jgn nk menyesal bile dieorng dh xde :)

Maicher said...

ya allah. rinduu kot kat parents tyme baca entry ni.

totally agree wuth u.
taktau nak kata apa to those yang buat macam tu kat parent.

how could they can do all that after all yang parents dorang sacrifice segala macam?

dasar!

semoga kita sentiasa menyayangi ibubapa kita. insyaAllah^^

:)

Instagram

Yang Dihormati


Popular Posts

Designed By Seo Blogger Templates