Mar 5, 2012

saat kita mengagungkan bahasa asing


remaja zaman sekarang sudah pun moden, hidup dipenuhi dengan pelbagai gadget yang serba canggih. ketika aku kecil dahulu, aku hanya bermain guli mahupun kejar-kejar dengan peluh yang membasahi tubuh dan pakej dengan bau yang menyerupai haiwan buas.


ramai yang suka bershuffle, nanyi lagu rap sambil tangan terhuyung hayang macam nak mintak aku sepakkan dengan muka bangga dan tenang. tapi ramai yang tidak tahu yang diluar negara sana iaitu Russia, mengagungkan bahasa kita, bagi mereka, kalau pandai berbahasa melayu adalah suatu kebanggaan umpama kau dapat berjalan-jalan sebelah neelofa, pandai menyanyi zapin suatu kebanggaan seperti kau bangga bila dapat menghafal lagu pitbull.



aku cakap berdasarkan bukti. kalau tak ada bukti, aku tidak gila untuk menempah untuk dicaci maki oleh orang lain. jom menghayati video ini..




amacam? hahaha.. renung2kan dan selamat berbangga dengan bahasa dan budaya kita sendiri..
aku dapat daripada penmerah.com dan bangga dengan apa yang ditulis itu..






1 comment:

Anyyss Shuhaimi said...

pokoknya, berbalik kepada masyarakat kita sendiri. tak salah nak belajar bahasa lain, asalkan bahasa ibunda kita pelihara.

Kita juga yang merojakkan dan merosakkan bahasa.

Peringatan buat diri sendiri juga.
Peace! :)

Instagram

Yang Dihormati


Popular Posts

Designed By Seo Blogger Templates