Dec 23, 2010

teka-teki kurang cerdik

Di sebuah kampung, terdapat sepasang suami isteri yang hidup sederhana,
si isteri sedang mengandung 9bulan dan hanya menunggu masa untuk melahirkan cahaya mata sulung mereka.
si suami bernama Hasyim dan isteri bernama Fatimah.




pada suatu hari, si isteri memberitahu kepada suaminya yang dia teringin sangat makan ayam hutan,
oleh kerana terlalu sayangkan isteri, si suami pergi ke hutan pada pagi keesokannya untuk menangkap ayam hutan untuk isterinya yang sedang mengidam.


hasyim hanya pergi ke hutan sana seorang diri dengan membawa sedikit  barang untuk menangkap ayam dan parang.


15minit perjalanan, hasyim terjumpa seekor ular yang besar di laluannya itu, dan dengan pantas dia berundur dan melalui jalan yang lain.



sambil berjalan-jalan, dia hanya tersenyum dan memikirkan nama apa yang ingin diberi untuk anaknya kelak,
sedang asyik dia berjalan, tiba-tiba dia ada berjumpa dengan seorang nenek tua, dan bertanya khabarnya lalu pergi da situ. nenek itu sempat memberitahu yang nama nya Kalsom.


tanpa mempedulikan, hasyim terus berjalan, dan dia terpaksa melalui sebuah jambatan yang amat buruk untuk menyeberang sebuah sungai yang deras airnya.


dia berjalan lagi dan sempai di satu tempat, dia memasang perangkap ayam tersebut, dan menyorok di balik semak.



tidak sampai 15minit, ada seekor ayam jantan datang dan mengenai perangkapnya, dan dia dengan gembira mengambil ayam itu pulang ke rumah.

dalam perjalanan balik, hasyim bertemu pulak dengan seorang lelaki tua dan bertanya khabar, lelaki tua itu memberitahu yang namanya Yaacob dan terus pergi.


sebaik sampainya dia di kampung, dia terjumpa dengan penghulu dan memberitahu yang isterinya sudah bersalin pagi tadi.



hasyim cepat-cepat pulang ke rumah, dan terus melihat dan mendukung anaknya itu,
dan terus memberi nama anaknya "samsiah"



hasyim hanya membela ayam hutan yang ditangkapnya itu, sementara menunggu isterinya habis pantang untuk memakannya..



soalanya : kenapa hasyim memberi nama anaknya itu "samsiah" ?



penjawab yang paling cepat dan betul, aku akan letak link blog nya di blog aku, sama ada di "lelaki macho" ataupun "gadis manis" terpulang pada penjawab yang betul..
hehehe..mungkin hadiah ini macam tak seberapa, tapi ni je yang aku boleh buat untuk hadiah daripade tak de hadiah langsung..hehhee



"sila pikir diluar kotak untuk jawapnnye"


chaw!!
salam 



10 comments:

Mustaffa Khairul Azzam said...

sebab anak die perempuan..yeay

Ain Atika said...

haha...alamak,...x dapat jawapan dahhh...

Mimie said...

alamak.tak terpikir plak.

Lina said...

sebab anak dia perempuan lar...xkan anak lelaki nak bg nama samsiah lak kot hehe

iqbalhakimi said...

sebab dah tu anak dia..ikot suka dia lah..haha

Nazurah Bercerita said...

sbb anak dia perempuan la ,

beautiful_rose said...

huhuh semua dah jawab jawapan yang aku nak jawan.... "sebab anak dia seorang perempaun"

Belalang Hijau said...

belalang pun nak jawab mcm tue jugak...sebab anak dia perempuan la...

aNnE said...

sebab dia jumpa ayam..pastu gabung nama hasyim n fatimah...ayam hasyim fatimah jadi samsiah..hahaha suka hati je..keh keh

ijatnuar87 said...

sebab dier anak pompuan...tp dah dijawab,& ambe orang ke 10...ader gak 1 tu,xleh ker?hehehe

Instagram

Yang Dihormati


Popular Posts

Designed By Seo Blogger Templates