Nov 15, 2010

"LEMBU" versi raya korban.

Al-kisah....maka tersebutlah kisah...toyyibbb....


Bertempat di sebuah kampung yang bernama Alor Lintang, terdapat sepasang lembu yang dipeliharakan oleh Pak Kimi..


Lembu tersebut bernama babah dan ocit...
Babah merupakan seekor lembu yang amat nakal dan degil, beliau bewarna hitam dan baunya amat harum semerbak dan bagi sesiapa yang mendekati beliau, pasti akan rasa nak pitam ataupun koma selama 6 hari 5 malam.

Lain pula dengan Ocit, beliau pula merupakan seekor lembu yang amat bercita-cita tinggi dan berwawasan untuk memajukan kaum-kaum lembu di dunia ini...


Di pagi hari, setelah Pak Kimi memberi mereka sarapan pagi dengan sayur-sayuran yang berkhasiat itu, mereka berdua berbual-bual dan ingin melakukan satu plan..



Babah : Woi Ocit, agak-agak la ko makan tu, perut ko tu dah buncit..
Ocit    : Wak luuuuuu...pe kes ko ngate-ngate aku ni haa???
Babah : Hahahaha,,ilek la...aku gurau je kot..weiii ko perasan tak sekarang pak kimi kite tu bukan
            main baik lagi ngan kite ni, bagi makan pun 5 kali sehari, dulu kedekut nak mampus..
Ocit    : Ye tak ye gak kan...oh, semalam aku ade jumpe tok penghulu, dia cakap hari raye korban
            da nak dekat, so die nak jual kite kat Tuan Haji tu..
Babah : Eh ko biar betik, aku tak sedia lagi ni nak temui ajal..hidup aku ni tak puas aku enjoy lagi ni.
Ocit    : Hek elehhh,,poyo ah ko!!!! dah tu ko nak buat ape beb?
            nak report polis?
Babah: Aku tengok ko ni kecik besar kecik besar je..jangan loyer buruk leh tak?
           cam ni, aku ade plan ni..pe kate kite lari dari kandang yang bau busuk ni?
Ocit    : tak nak la aku, ape ko ingat badan ko tu kecik sangat ke nak nyorok bawah pagai besi
            kandang ni? ko ingat ko boleh meniarap macam askar?
Babah : Woi ape la ko ni yang bengap sangat hah?kang  aku terajang gak nanti..
            ko nampak tak pak kimi tu tengah wat pe?dan ko nampak tak pagar tu?



.....................................................................................................................................................
Ketika itu Pak kimi sedang menumpukan sepenuh perhatian dia untuk memberi makanan untuk itik-itik nya itu pulak...dan pagar kandang lembunya itu masih lagi terbukak luas.

Ocit     : nampak la, ko ingat aku rabun ke?
Babah  : Haaa..ape kate lau kite lari keluar dari kandang ni.kite pecut la sekuat ati..
Ocit     : Ewah ko ni cakap macam badan ko tu slim sangat kan..larat ke ko nak lari bawak perut ko
             tu? Nanti semput mampus ko kat atas jalan tu haa...
Babah  : Woi mangkuk!! agak-agak la wei lau nak mengumpat aku wei..
             Aku ni da biase la lari-lari ni.stamina aku da mantap ko tau tak tuk sume ni.bukan cam ko tu.
Ocit    : Ko tu memang suke cakap besar kan, same besar ngan perut ko tu.pergi la lau ko nak pergi,
            aku tak nak terlibat, daripade aku mampus kena langgar, baik aku mampus kena sembelih.
Babah : Ok, sebelum aku pergi tinggal kan ko yang bangang  ni, aku nak mintak maap dulu kat ko
            kot-kot aku ade wat ko sakit ati ke sebelum ni.
Ocit    : Ko ni buang tabiat nak mampus pe? pergi la, aku nak tengok sejauh mane ko boleh berlari
            dengan perut ko yang sebesar tangki minyak lori ni...




Tanpa melengahkan masa, Babah berlari dengan sekuat hati dan hanya diperhatikan Ocit dengan perasaan penuh syahdu, walaupun Babah banyak menyakitkan ati nye, dia tetap sayangkan Babah, tetapi ego nya yang menghalang daripada Ocit menzahirkan perasaannya tu.
Pak Kimi menyedari sekor daripada lembunya itu melarikan diri dan cepat-cepat pergi kejarnya.


sebelum Babah pergi



....................................................................................................................................................

Malam telah pun berlalu, Ocit tetap jugak tidak berselera untuk makan dan tido kerana memikirkan tentang Babah dan pak kimi yang belum lagi muncul-muncul.
Kenangan antara nya dengan Babah masih lagi berlegar dalam otak nya itu.
Ocit juga sedih memikirkan yang beliau akan di sembelih pada esok hari.




Masa dengan pantas berlalu, petang telah pun menjelma, Pak kimi da 2 kali datang ke kandang tetapi Babah tidak masih lagi kelihatan, dan sudah 2 orang asing datang menjenguk Ocit, mungkin itu lah orang yang ingin membeli nya dari pak kimi..


Ocit yang kesepian


Di pagi hari raya, sayu hati Ocit mendengar takbir raya, dan hanya mampu menghabiskan sisa-sisa kehidupannya yang masih ada.
Tidak lama selepas itu, Pak kimi datang bersama 3 lagi lelaki yang sasa badannya.
Menarik tali Ocit dan bawa ke satu tempat, di situ Ocit terlihat Babah yang telah siap di sembelih di satu tempat yang  tersorok kerana nak mengelakkan Ocit ternampak..
Selepas tengok Babah yang telah selamat disembelih, Ocit redha untuk di sembelihkan.


Maka, dengan itu berakhir lah kisah suka dan duka di antara Babah dan Ocit.


P/S : cerita ini tiada kena mengena dengan lembu yang masih hidup mahupun yang telah disembelihkan di waktu hari raya korban..
Haa...sebelum terlupe, aku ingin mengambil kesempatan ni untuk mengucapkan Selamat Hari Raya Aidil Adha untuk korang semua..
jika korang ade cer pasal lembu yang nak share, sila la komen ye!!!




Ok, Chaw!!
Salam


12 comments:

fairuz said...

syahdu cerite babah.last2 kene sembelih dulu dr ocit.hahhaha..pnt je lari laju2 :P

Hishyamuddin said...

hahaha...kesimpulannya, jgn lari dari masalah.hehehe....selamat hari raye!!!

LadyBird said...

selamat hari raya aidiladha.. :)

♥-- emieysandra --♥ said...

best gak layan citer lembu ni..
omg! kuruih nyer Ocit,xencem r..ekeke ;D

Hishyamuddin said...

lady : slamat ari raye gak..
emiey: slalu2 la lyan kat sini ye..nmpk je kurus tu, tapi ensem tetap ensem.hahaha

SURIA AMANDA said...

layannnnn...zassss..sekali babah kena korban..selamat hari raya aidiladha..salam kenal..

Amy Syaquena said...

salam..

selamat hari raya aidiladha..amy follow sini jemput ke sinar raudah ye

Cik Moon said...

slmt hr ry aidiladha...

RiSha4ever said...

nasib lombu.. tp ibarat mati syahid gak tuh... hehehe

aziramsa said...

lembu oh lembu. slmt hari raya aidiladha.

Matika Love 131020 said...

lembu pun ade bnyak ragam.....lembu2...

Hishyamuddin said...

suria :zasss..slamat hari raye gak,salam knl.
amy :wkmslm..tq,ok.n slmt ri raye!!
cik moon :slmt hari raye too..
risha : haha,dripade mati kne lnggar kan.hehe
aziramsa : slmt hri raye too..
matika : semua makhluk ade bnyak ragam.huhu

Instagram

Yang Dihormati


Popular Posts

Designed By Seo Blogger Templates