Sep 10, 2010

MeRcOn???????

Suasana yang ditunggu sudah tiba..
hahahha...peperangan mercun di kampung halaman aku sudah bermula,
baru lah rase suasana hari raya bila ade bunyi macam ni..
hari ni aku nak merepek pasal mercun..

Mercun???
Rugi ke lau kita beli mercun tuk menaikkan suasana hari raya ni??
haahha...bagi aku tak la rugi sangat.
Sebab suasana ni bukan nya tiap-tiap hari kita rasa..
setahun sekali je kot..

tengah je aku duk citer sal mercun ni,
tibe-tibe lak ade bunyi mercon kat tepi bilik ni..
sape la yang men ni, tokojot eden di buwek nyo..haha
nak tecabut jantung ni haaa..

bila je malam time raya ni,
mata masing-masing ayik duk tengok atas je,
berjage nak tengok kot-kot ade bunga api yang lawa meletup kat atas.
dah macam bunga api sambut merdeka pon ada.

macam-macam jenis mercun yang ada,
daripada yang murah hingga lah ke yang paling mahal,
daripada yang bunyi macam lipas batuk, sampai lah,  2 sempadan kampung leh dengar.

ada gak yang jenis sengal ni wat je sendiri, 
sampai ade yang putus tangan, telinge, kaki dan ade yang meninggal sebab bende ni.
mercon ni akan jadi bahaye bile ade yang memandai bikin sendiri.
maka, hasilnya pun, lumayan.hehehe
budak-budak zaman dulu pulak, suke men meriam buluh.
bunyi nye memang  lah terbaik,
tapi, andainya kene muka sendiri,
ini lah hasil nya:
tidak kah anda takut?

Aku ade citer, citer ni pada malam hari raye,
aku pergi lah jenjalan kat umah mamber aku,
nak tengok suasana malam raye konon nya dan nak lari daaripada kemas umah.

Aku disambut baik oleh mamber aku,
tapi rupa-rupa nya diowang ade bende nak kenakan aku,
aku di khianati, aku dianiaya,
punya lah bagus diorang ni,
diorang letak mercon betol-betol belakang kaki aku,
da la mercon "bola"..
hahaha..nasib bek la aku perasan,
aku baru je lari mercun tu pon meletup.
lau tak, kudung la kaki ku..
kurang asam tol gurauan.

ni ada satu lagi sal guraw mengenai mercu ni,
ade la satu hari tu,aku gi kedai,
mak suh beli ape ntah mase tu,
bende ni da lame, ingat tak ingat lagi nih,
pas tu, tepi kedai tu aku tengok cam ade bende yang berasap-asap,
aku pon pegi la tengok ngan muke penuh ngan tande tanya,
sampai je kat situ,  aku tengok asap tadi,
memang rapat tol la aku tengok bende alah tu,
sampai je muke aku kat  situ,
tibe-tibe........

kedebummm...
hahahah...celake tol,
sape lah yang wat perngkap tu,
rupa-rupa nya ade mercon lam gulungan kertas berasap  tu,
nasi baik tak de pape ngan muke aku ni,
lau tak, tak de lah aku bermuke saperti hari ini.
hahahaha..

Kesimpulannya,
jangan lah berguraw-guraw sal letupan mercon ni,
kalau salah cara nye, boleh bawak maut.
hahaha..aku pon cakap skema da,
macam buat esei bm time sekolah dulu..

apa-apa pon, Selamat Hari raya,
Maaf Zahir batin.
hahaha....bergembiralah di hari raya,
sekiranya anda tidak gembira kerana kehilangan kambing atau apa pon sekali,
ukir lah senyuman kepada semua yang ada di sekeliling anda..
heheheh...

Sekian, habis sudaa aku merepek..ahahha





No comments:

Instagram

Yang Dihormati


Popular Posts

Designed By Seo Blogger Templates