Sep 8, 2010

Bulan Puasa

Selamat Berpuasa kepada semua...

Alhamdulillah kerana kita dapat lagi menjalani ibadah puasa pada tahun ini.

Bulan pose ni memang ramai yang menunggukannya. Pada bulan pose ni lah masing-masing duk sibok je nak wat macam-macam tuk sambut raye. hias rumah, cat rumah, dan beli baju baru.

Haaaa.....buat kali ke-2 nya aku menjalani ibadah puase di kolej atau pon asrama aku,3 minggu je kowt, pas tu balik kampong la..tapi, dengan tempoh ni, aku dapat macam-macam pengalaman.hahahha

Setelah masuk je tirai bulan ramadhan, maka bermula lah peristiwa-peristiwa yang aku tidak akan dapat lupakan.. antara peristiwanya berbunyi begini.....


Hari pertama sahor, semua mamber dan aku tengah semangat giler nak bersahur same-same.
Tepat je jam kul 4 pagi, kami bersiap-siap nak keluar sahor kat kedai yang dekat saje dengan U saje. Tapi, sampai je sane, memang terbaik la,kedai tersebut pon tutup dengan rapi nya.
Dengan yakin dan kecewa nye, kami terus ke depan tuk cari mane-mane kedai lain yang buka, dan jumpa la satu kedai kat tepi jalan tu, ape lagi, masing-masing tersengih-sengih wat muka lega sebab jumpe kedai tuk sahor tu..

Kami berhenti di salah sebuah kedai siam. Kat sini bermula lagi kisah kami, yang terbaik ni...
Setelah duduk,  kami pon nak la order makanan kegemaran masing-masing..
Tibe-tibe je mak cik tu jawab
"dik,makane hok buleh order kue tiaw jah, hok lain tok leh wat, barang tak dop"
ingat nak lari je nak gi kedai lain, tapi memandangkan jam pon da kul 4.45 pagi, kami pon order je.kue tiaw mak cik tu..
mak cik:  nok minum air gapo dik?
aku:        wat mari milo beng lah mok cik.
mak cik: oloh, maaf dik, milo habis.
aku:        pah air gapo ado?
mak cik:  ado air tea jah...

Bangang tol, lau da memang ade benda-benda ni je, wat pe lagi nak tanya. Manakala, orang yang datang lepas aku datang, semua nya dia suruh cari kedai lain. Memang la terbaik kedai ni.

Semenjak daripada hari ni, kami hanya bersahur di bilik je. tak keluar dah, semua nya sebab kedai mak cik siam yang terbaikkkk tadi..

haaa...ni pulak pengalaman aku berbuka puasa dengan segala hormatnye sebab "rajakan tido"hahah..
Satu hari tu aku tido dalam pukol 5.30 petang, sebab keletihan konon nya.hahaha....
Kebetulan masa tu, mamber aku pon tido gak..dengan nikmat nya tido, tiba-tiba aku terdengar cam orang bace al-Quran je.tengok jam...perghhh....da kul7.20..bangun je orang azan..
Apa lagi, dengan segala hormatnya kami pon berbuka la puasa dengan air tin bertemankan roti semalam yang ada lagi..

Selepas daripada kejadian-kejadian ni, aku da boleh bersahur dan berbuka puasa dengan nikmat nya. Sebab da tak buat benda-benda tu lagi..huhuhuhu....
Apa pon yang terjadi di bulan ramadan ni, kita mestilah tempuhi nya dengan penuh sabar..
Selamat Menjalani Bulan Ramadan....


No comments:

Instagram

Yang Dihormati


Popular Posts

Designed By Seo Blogger Templates